Publicatiedatum:
We zien een jongen gehuld in een foute slangenleren outfit rennen door het centrum van Amsterdam. Met een blik van paniek pakt hij een trein naar het buitenland. Gedurende de hele reis heeft hij een gepijnigde blik op zijn gezicht. Wanneer de treinreis er op zit gaat hij te voet verder naar zijn eindbestemming: een afgelegen boshut. Hier neemt hij plaats op de bank. De camera zoomt in op zijn gezicht. We zien de zweetdruppels lopen. Het scherm springt op zwart en een titel verschijnt: “5 maanden eerder”. Zo begint Oesters van Nam Kee, één van de meer “high-profile” Nederlandse films van begin jaren 0. Een film die vandaag de dag redelijk in de vergetelheid is geraakt.
Wat volgt is een terugblik op hoe deze jongen in deze situatie is beland. Een situatie waar we verder nog weinig van af weten. De jongen heet Berry en wordt gespeeld door Egbert-Jan Weeber die destijds voornamelijk in enkele tv films rolletjes vertolkte. Berry is een intelligente jongen die voortijdig van school is afgegaan en maar een beetje rondhangt op straat de hele dag met zijn licht criminele vrienden. Om indruk op hun te maken doet Berry dingen als de auto van zijn moeder stiekem meenemen en deze presenteren als gestolen aan zijn maten. Dat zijn diezelfde maten dat als vrijbrief zien om die auto vervolgens aan gort te rijden, is iets waaruit de naïviteit van Berry blijkt.
Berry’s leven verandert pas echt wanneer hij tijdens het slijten van gestolen waar op straat Thera tegen het bevallige lijf loopt. Thera wordt gespeeld door Katja Schuurman, die toen voornamelijk bekend stond als onschuldig soapsterretje met een rol in GTST en de tienerfilm Costa. Tussen Thera en Berry springt de vonk snel over en voor hem wordt zij als snel het middelpunt van zijn leven. De eerste problemen doen zich als snel voor wanneer blijkt dat Thera naaktdanseres is in een seksclub en later ook een vorm van epilepsie blijkt te hebben. Daarnaast is Thera mentaal ook niet helemaal de stabielste, al wordt nooit echt duidelijk wat ze nu precies heeft. Ongeacht dit alles is Berry zo gek van haar dat hij koste wat het kost bij haar wilt zijn. Als Thera plotseling uit zijn leven verdwijnt ziet Berry dan ook zijn wereld onder zich wegvallen.
Dat de film in vergetelheid is geraakt is niet zo raar. Het voornaamste “selling point” van de film was de gewaagde rol van Katja Schuurman. En met gewaagd doel ik op het feit dat ze voor het eerst naaktscènes deed. De film werd vergezeld door een marketingstunt. Katja Schuurman verscheen tegelijkertijd met het uitkomen van deze film in de Playboy. Niet als zichzelf, want dat zou ze nooit doen, maar als haar karakter uit de film. De foto’s zijn ook terug te zien in een scène waarin in Berry door de Playboy in kwestie bladert. Één van de momenten waarin Berry er achter komt dat zijn vriendin nogal een zedenrijk verleden heeft.
Qua plot, marketing en casting heeft Oesters van Nam Kee dan ook veel gemeen met Ik Ook Van Jou die een jaar eerder werd uitgebracht. Ook hierin speelde een voormalige soapster een rol van een mentaal instabiele meid in een film vol naaktscènes. Katja Schuurman was destijds de seksbom van Nederland. Eentje van wie we nog geen bloot hadden gezien, dus in die tijd kon je niet om deze film heen. Dat is dan ook tegelijk het enige wat deze film te bieden had. Oesters van Nam Kee is namelijk voor de rest een slappe, onsamenhangende film.
De thema’s van deze film; een tragische liefde tussen een jonge man en een vrouw, een ziekte die hun uit elkaar scheurt, ouders die hun relatie afkeuren. Het zijn allemaal elementen die we al eerder en beter zagen in de klassieker Turks Fruit. Soms kopieert men die film wel heel erg direct. Deze film bezit namelijk ook een scène de 2 hoofdrollenspelers samen op een fiets door Amsterdam fietsen bijvoorbeeld. Ook Ik Ook Van Jou maakte gretig gebruik van deze thema’s en beide films voelen dan ook aan als een slap aftreksel. Maar waar Ik Ook Van Jou nog een sympathieke rol voor de mannelijke hoofdpersoon had, is daar bij Oesters van Nam Kee geen sprake van.
Berry is een kleine crimineel. Hij steelt de auto van zijn moeder, en als ze dan vol in tranen is omdat haar autootje uitgebrand wordt aangetroffen troost hij haar schijnheilig. Ook Thera brengt hier weinig verandering in. Sterker nog; ze bedenken later in de film een oplichterstruc waarbij ze in korte tijde 70.000,- bij elkaar weten te sprokkelen. Dit geven ze vervolgens uit aan dure kleding en een verblijf in de kamer van John Lennon en Yoko Ono in het Hilton. Hierdoor leef je op geen enkel moment met ze mee. Waar Thera nog enigszins een mysterieuze vrouw is wiens beweegredenen nooit helemaal duidelijk worden, blijft het karakter van Berry onderontwikkeld. Meer dan een straatschoffie is hij niet. Daar verandert een slangenleren jas weinig aan.
Wat overblijft is een film waarin Katja uitgebreid haar tieten en kont laat zien, maar verder weinig indruk maakt. Ook de flitsende regie van Pollo de Pimentel weet deze film niet beter te maken. Na de release van Oesters van Nam Kee was het wachten op een soortgelijke “edgy” film waarin soapzusje Georgina Verbaan uit de kleren zou gaan. Het leek er immers op of er een patroon aan het ontstaan was. Die film is er echter nooit gekomen. Georgina heeft zich daarentegen met een heel repertoire aan wat veiligere rollen een leuke filmcarrière weten te maken. Ach, gelukkig hebben we de Playboyfoto’s nog.