Publicatiedatum:
Tegenwoordig lijkt het wel zo dat vrijwel elke Nederlandse film die gemaakt wordt een romantische komedie is. Een romkom of 3 per jaar is tegenwoordig geen uitzondering meer. Het zijn over het algemeen films die niet veel kosten om te maken en toch een redelijk groot publiek naar de bioscoop trekken. Het zijn films die ideaal zijn voor een Ladies Night in de bios. Liever Verliefd was één van de eerste Nederlandse moderne romkoms en plaveide de weg voor velen anderen.
In Liever Verliefd volgen we het liefdesleven van Anna. Als de man met wie ze een affaire heeft toch besluit om bij zijn vrouw te blijven is voor haar de maat vol. Zij gaat zich vanaf nu ook als een man gedragen. Een beetje rondneuken en vooral niet meer verliefd worden, want dan gaat het altijd mis.
De aantrekkelijke Anna loopt al snel 2 totaal verschillende mannen tegen het lijf met wie ze wat vrijblijvends begint: de gespierde bouwvakker Rob en de gevoelige pianist Sander. Wat Anna echter niet weet is dat Rob en Sander huisgenoten zijn. Als dan ook de gevoelens toch om de hoek komen kijken heeft ze zich dieper in de nesten gewerkt dan ze ooit zich had kunnen voorstellen.
Zie hier het klassieke recept voor een romkom: aantrekkelijke acteurs in een liefdesverhaal waarbij leugens en/of toeval zorgen voor de humor.
Alhoewel het verloop van het verhaal naar het einde toe steeds onrealistischer wordt, is er tot die tijd genoeg om te lachen. Een groot deel van de humor deed me denken aan de klassieke klucht, waarbij karakters elkaar de hele tijd net mislopen of juist proberen te ontlopen. Een goed voorbeeld hiervan is de scene waarin Sander Anne’s appartement verlaat terwijl toevallig Rob haar een verrassingsbezoekje gaat brengen. Doordat de één een grote spiegel bij zich draagt lopen de huisgenoten langs elkaar zonder het door te hebben.
Van realiteit moet deze film het dan ook niet hebben. Deze film zou ook waarschijnlijk in deze tijden van social media en mobiele telefoons niet meer gemaakt kunnen worden. De mannen weten namelijk van elkaar dat ze toevallig allebei met een Anna aan het daten zijn, maar hebben haar enkel aan elkaar omschreven in plaats van een foto te laten zien. Tegenwoordig worden er direct Instagramprofielen gedeeld. Wat is er toch eigenlijk veel veranderd in de afgelopen 18 jaar.
Liever Verliefd is een niemendalletje gericht op een vrouwelijke doelgroep. Er druipt toch een zekere frustratie in de opzet van de film af richting mannen. Mannen die gewoon zonder verliefd te worden met allerlei vrouwen naar bed kunnen gaan. Ik zal niet zover gaan om Liever Verliefd een feministische film te noemen, maar het besluit van Anna om haar liefdesleven op eenzelfde manier aan te vliegen als mannen dat doen is toch wel een vorm van “girl power”.
De acteurs weten dat ze in een luchtige film spelen en brengen dan ook een zekere nonchalance naar hun rol. Vooral Chris Zegers heeft de voor hem makkelijke taak om voornamelijk gewoon knap en gespierd te zijn. Zowel Miryanna van Reeden als Romijn Conen hebben iets meer diepgang in hun rollen aangezien ze de behoeftes van Anna naar een man met gevoelens en diepgang moeten overbrengen naar het publiek. Dit lukt, al word het nergens echt een diepgaand drama.
De meest noemenswaardige bijrollen worden gespeeld door Elle van Rijn en Wendy van Dijk. Elle van Rijn is natuurlijk bekend van SamSam en vervult hier de rol van beste vriendin. Kennelijk vond de stylist het nodig om haar borsten te accentueren, want in vrijwel elke scene draagt ze iets wat laag uitgesneden of volledig doorzichtig is. Wendy van Dijk speelt een wulpse balletlerares en de scene waarin ze sensueel over een piano kruipt werd uitgebreid gebruikt in de marketing voor deze film.
Liever Verliefd heeft daarnaast nog twee noemenswaardige aspecten. Allereerst de soundtrack. Deze bestaat uit een flink aantal pop-nummers. Een aantal klassiekers, maar ook een aantal nummers die recent waren toen de film uitkwam. Onderweg van Abel, I Would Stay van Krezip en Wêr Bisto van Twarres om maar een paar voorbeelden te geven. Het is dat slechts korte stukjes worden gebruikt, anders had dit een leuke jukebox-musical geweest.
Daarnaast is Anna werkzaam voor het blad Viva voor de rubriek Anybody. Dat is de rubriek waarin gewone Nederlanders zich naakt laten fotograferen en interviewen over hun lichaam. Dit hebben ze verwerkt in film door bij elk karakter wat in beeld verschijnt een zwartwitfoto van hun naakte lichaam te plaatsen. Waar de film voor de rest amper tot geen naakt bevat wordt door deze toevoegingen het volume toch flink opgekrikt. Al is het nergens opwindend. De enige vraag die rest natuurlijk is: zijn dit hun echte lichamen of is er voor deze foto’s gebruikt gemaakt van modellen?
Pas op: hier volgen spoilers voor een 18 jaar oude film!
Het einde van de film kwam op mij als man over als een typische vrouwen-fantasie. Als de aap uit de mouw is en alle kaarten op tafel liggen besluiten ze uiteindelijk met zijn drieën te gaan trouwen in een land waar dat is toegestaan. Nou zullen er ongetwijfeld dit soort driehoeksverhoudingen bestaan, maar in de context van het verhaal voelde het toch geforceerd en ongeloofwaardig aan. Het voelde vanuit de mannelijke karakters meer als een wanhoopsdaad aan, dan een bewuste keuze voor deze levensstijl.
Liever Verliefd is gewoon een simpel filmpje wat doet wat het moet doen en niet meer dan dat. Het zal niet als een klassieker de filmgeschiedenis ingaan, maar de film biedt je wel een vermakelijke 85 minuten.